Gra turystyczna „Wycieczka w Beskidy”

2020-05-15

Zasady bezpiecznego poruszania się po górach możemy poznawać na różne sposoby. Jednym z nich jest Gra Turystyczna "Wycieczka w Beskidy", która powstała w naszych pracowniach, a łączy ona wiedzę na temat środowiska górskiego ze świetną zabawą. Dzięki niej możemy poznać kolory szlaków w górach, zjawiska pogodowe, wyposażenie turysty i zasady pierwszej pomocy. Ale uczymy się także prostych czynności, panowania nad emocjami, oraz wzajemnej współpracy. Gra Turystyczna "Wycieczka w Beskidy"to swoisty Trening Umiejętności Społecznych, który może być dostosowywany do określonej grupy uczestników.

Pokażemy jak powstała nasza gra, jakie są jej zasady, kto miał okazję już ją poznać oraz jaką nagrodę zdobyła.

Zapraszamy na Wycieczkę w Beskidy 🙂

P1010417-
DSC01801-

Wszystko zaczyna się od dobrego pomysłu, a potem należy wykonać kolejne kroki, by go zrealizować. Koncepcja gry została opracowana (Robert Słonka), a następnie w Pracowni Stolarskiej wykonana została plansza gry. Na drewnianej podstawie wykonaliśmy góry z masy papierowej a także drzewa, kamienie, strumienie, szlaki turystyczne, archiwalne zdjęcia schronisk górskich i figurki graczy-turystów. Zaznaczyliśmy miejsc, na których zawodnicy poznawać różnego sytuacje jakie zdarzają się na górskiej wędrówce. Nasza plansza odzwierciedla prawdziwą wycieczkę w Beskidy, a poniżej zdjęcia jak powstawała w pracowni stolarskiej.

dav
dav
dav
dav
Gra Góroterapia 1-

Czas rozpocząć naszą "Wycieczkę w Beskidy" - oto zdjęcia pierwszych zawodników, którzy ruszyli na szlak , ich zadaniem jest zdobyć najwyższy górski szczyt. Po drodze czeka wiele przygód i zadań do rozwiązania.

P1010415-
P1010359-

Nasza Gra Turystyczna "Wycieczka w Beskidy" została doceniona, bowiem zdobyła I Miejsce w XXVII Międzynarodowym Konkursie "Mieszkam w Beskidach - 2019".

P1010401-

Naszą grę mieliśmy okazję prezentować studentom wyższych uczelni, którzy pogłębiają wiedzę na kierunkach terapeutycznych. Poniżej zdjęcia wykonane (11.05.2019 r.) podczas wizyty studentów kierunku "Autyzm i Zespół Aspergera" Akademii WSB z Dąbrowy Górniczej (oddział zamiejscowy w Żywcu). Studenci zapoznali się ze specyfiką pracy w Środowiskowym Domu Samopomocy, oraz z metodami i formami pracy w Ośrodku (m.in. Góroterapia).

Na stronach uczelni (www.wsb.edu.pl) możemy przeczytać: "Realizacja wizyty była ciekawym uzupełnieniem treści programowych i pozwoliła zweryfikować teorię z praktyką. Słuchacze wzmocnili swój warsztat pracy terapeutycznej, kształtowali swoje kompetencje w przypadku pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. W większym stopniu uświadomili sobie, że osoby z autyzmem inaczej odbierają świat i mają trudności z przetwarzaniem bodźców sensorycznych oraz jak ważna jest też duża świadomość ograniczeń osób z autyzmem i innych osób niepełnosprawnych intelektualnie, którzy pomimo ograniczeń pokonują własne słabości i realizują swoje marzenia. Słuchacze z prowadzonych zajęć wynieśli ogrom wiedzy merytorycznej oraz praktyczne wskazówki do prowadzenia zajęć z osobami z autyzmem i Zespołem Aspergera."

20190511-112924-1560675784
20190511-112857-1560675783
20190511-114237-1560675810
P1030150-

Kolejną okazją do zaprezentowania naszej Gry Turystycznej "Wycieczka w Beskidy" były „Warsztaty zintegrowanego rozwoju – góroterapia”. W dniach 2-3.10.2019 r. odbyło się spotkanie wykładowców i studentów Dolnośląskiej Wyższej Szkoły we Wrocławiu z uczestnikami i pracownikami Środowiskowego Domu Samopomocy w Pewli Wielkiej.Na spotkaniu zaprezentowano metody działań terapeutycznych i rehabilitacyjnych jakie prowadzone są w Ośrodku oraz przedstawiono koncepcję Góroterapii.

Współpraca pomiędzy DSW z Wrocławia i ŚDS z Pewli Wielkiej to interesująca wymiana doświadczeń, a co najważniejsze integracja, wspólne rozmowy i zabawa.

Gra Turystyczna "Wycieczka w Beskidy" była wykorzystana jako przykład działań terapeutycznych na zajęciach prowadzonych w TEB Edukacja oddział w Bielsku-Białej. Studentki wydziału "Terapeuta zajęciowy z Artetarepią" miały okazję poznać zasady gry oraz możliwości jej wykorzystania w pracy terapeutycznej.

20200215_110841
«